Värmestyrning - Varm stuga vid ankomst

DEFA Home i stugan ger mig koll och har redan sparat 1000-lappar

 
Familjen Peper-Eriksson i Lund har ett sommarhus i Mellbystrand. –”Det är ca 2 timmar fram och tillbaka med bil och innan så fick vi köra dit några gånger på vintern då det står tomt för att kolla till det.  Nu är det så enkelt. Det räcker med att slå på appen i min iPhone så får man statusen” menar Martin Peper-Eriksson.
 
Ett par extra turer med bil hade kostat ngn tusenlapp och värdefull tid vilket man nu sparar in. Martin menar på att appen nästan är lite beroendeframkallande.   Slår kylan till lite extra så går man gärna in i appen eller dator och ”kollar till” huset.  
Martin och hans familj har en pool vid fritidshuset och på vintern så är det viktigt att apparatrummet med pump och varmvattenberedare inte blir nedfryst. I rummet har Martin monterat en DEFA Home trådlös temperaturgivare. I vinter gick det fast monterade elementets termostat gick sönder så att elementet värmde fullt. Det innebar att DEFA Home skickade ett varnings SMS att övre temperatur gränsen 30°C uppnåtts.
 –”Hade elementet värmt upp det oisolerade apparatrummet under hela vintern till 30°C så hade jag inte vetat det utan DEFA Home. Så man kan säga att utrustningen och flera års abonnemang sparades in redan första vintern.”  Men till nästa säsong skall Martin skaffa en DEFA trådlösstickkontakt och ett nytt 230V el-element och då är det DEFA som reglerar värmen.
-”Eftersom man i området haft några inbrott i sommarstugor känns det bra att också ha DEFA Home larmet uppsatt. Då vet jag direkt om någon går in i huset och jag kan vidta åtgärder.   Rörelsedetektorn har varit stabil så det verkar pålitligt.” 
Som det är nu så känns det bra och både jag , min fru och svärföräldrarna kan ju själva slå på värmen från mobilen om de vill ta en tur till stugan på våren redan så  det är lite lyxigt också.
 

I Norge sedan 2003

DEFA har nästan 20 000 abonnenter på DEFA Home systemet i Norge. En riktig succé-tjänst som sparar energi och skapar komfort och trygghet sedan 2003.

Familjen Syversen klickar stugan varm

Några knapptryck på PC:n och Børre Syversen från Krokstadelva kan börja värma upp en kall stuga och börjar med helgmys direkt då familjen ankommer till den uppvärmda stugan i Numedalen.
- Fjärrstyrning av värmen eller ej. Valet var väldigt enkelt. Det är numera njutbart att komma stugan. Möjligheten att reglera temperaturen på förhand och hemifrån ökar helt enkelt nöjet och trivseln som är viktig för en barnfamilj säger Börre, som är småbarnpappa.
För dygt 2 år sedan blev Syversens kund till DEFA och abonnerar nu på tjänsten som ger fjärrstyrning av värme och ström över GSM-nätet.
Børre började med SMS-styrning men gick snabbt över till styrning över internet som också ger tillgång till mobilappen.
- Vi har valt att använda webbsidan för att fjärrstyra stugan. Genom personlig inloggning på DEFA hemsidan, administrerar vi enkelt och snabbt alla zoner och temperaturer i rummen. Och så länge vi har tillgång till internet eller mobilen kan vi kontrollera uppvärmingen när som helst och var som helst, berättar Börre. Olika värmezoner gör att vi kan förvärma bara de rum vi behöver och vi är snabba på att sänka när vi inte skall vara där, och det har gett positiva utslag på elräkningen säger Syversen och lägger till att lösningen från DEFA har hittills fungerat problemfritt.
 

Fiskerbeck har alarm med värmestyrning på köpet

Fritidsbostäder är extra attraktiva att göra inbrott i då de ligger ensligt och ofta är det ingen där. För att försäkra sig mot detta har Fred Fiskerbeck i Kirkenes installerat DEFA Home alarm på sin stuga i Neiden.
Fritidshusområdet i Neiden har varit utsatt för inbrott och 1998 fick familjen Fiskebeck också inbrott i fritidshuset, vilket var en bedrövlig upplevelse. Då han skaffade ett lättinstallerat alarm för 3 år sedan från DEFA fick han värmestyrning på köpet. Det hindrar frostskador i ett av de mest utsatta områdena i Norge med ner till -40°C. Om någon tar sig in i huset skickas både e-mail och SMS så att jag snabbt kan vidta åtgärder, berättar Fred. Systemet gör att jag har full koll på innetemperaturen vi dessa extrema temperaturvariationer. Alarmsystemet är mycket stabilt och fungerar utan fel eller falsklarm. Fritidshuset på 110 kvm ligger ca 3 mil från den ryska gränsen och här tillbringar familjen Fiskebeck mycket tid omgiven av härliga fiskevatten.
-Här stormtrivs vi, understryker han.
Jag har allierat mig med fastboende som har nyckel till hyttan om larmet går säger Fiskebeck.
Fred säger att DEFAs kundservice är mycket bra. –Jag får en statusrapport varje månad efter mätning av zonerna och koll av enheten som görs helt online från DEFAS server. Visar det sig att något är fel så får jag veta det direkt. Och DEFAs kundsupport kan programera om enheten och ändra inställningarna om jag säger till. Det är fin service.
– Jag har temperaturgivare i 7 zoner inne i huset och en givare för utetemperatur. Badrummen som är temperaturkänsliga har värmestyrning med trådlösförbindelse med Basenheten säger Fiskebeck. Utan fjärrstyrning hade jag varit tvungen att själv titta till huset och det hade blivit extremt kostsamt menar Fred Fiskbeck.
-Därför har installationen från DEFA betalat sig på mycket kort tid. Nu slipper jag alla bekymmer och vet att fritidshuset är i trygga händer.